Lugupeetud kunstisõbrad, Pärnu linna
elanikud ja külalised, austatud Pärnu Linnavalitsus!
Anname teada, et tänu rahvusvahelistele ekspertidele ja kodumaistele
arhitektidele õnnestus avada avalik diskussioon, mille sihiks on leida
sobivaim asukoht ja ruumiprogramm kunstimuuseumi uuele hoonele, mis on
Pärnu linna arengukava 2035 üks investeeringuobjekte.
15. augustil toimunud paikvaatlustele Pärnu jõe ja Pärnu lahe kallastel
järgnes 16. augustil ajurünnak Uue Kunsti Muuseumis. Kõik sõnavõtnud
tõdesid, et Pärnu vajab XXI sajandi ehituskunsti sümbolehitust nagu
näiteks juhtus Bilbaos, kus Frank Gehry projekteeritud kunstimuuseum
muutis monotoonse tööstuslinna visuaalselt atraktiivseks, huviväärseks
kogu suure maailma jaoks.
Arhitekt ja urbanist, kaks
aastakümmet linnapeana Malmöt juhtinud Ilmar Reepalu rõhutas,
linnakodanikke on kindlasti vaja kaasata parimate lahendusteni
jõudmiseks. Tuginedes omaenda kogemustele Malmös mahajäetud sadama- ja
tööstusalade elustamisel, soovitas legendaarne linnapea Reepalu anda
avalikku kasutusse Sauga jõe suudme piirkonnas tekkinud tühjad
sadamad ja täita need kultuuriga. Malmös on kaks kunstimuuseumit ja
arvukalt kunstihooneid. Kultuuri pole kunagi liiga palju, sõnas Ilmar
Reepalu.
Kumu kunstimuuseumi projekteerinud
Pekka Vapaavuori rõhutas, et uue muuseumihoone asukoht peab olema
võimalikult lähedal linnasüdamele. Sellega nõustusid pea kõik
kõnelejad, välistades nii väljapakutud asukohad merekaldal Rannahotelli
naabruses ja Valgerannas. Läti noor ehituskunstnik Austris Mailitis,
hiljuti Hiinas valminud budistliku hiigeltempli autor, suunas oma pilgu
Pärnu jõe põhjakaldale ning väitis, et sealne Suursilla ja Siimu silla
vaheline ala on linnasüdames, mis võiks edaspidi hakata dialoogi pidama
lõunapoolse vastaskaldaga.
Eesti
Arhitektide Liidu president Katrin Koov, Pärnu kesklinna koolide
spordihoone autor, tuletas koosolijatele meelde, et Pärnu linn sündis
paigas, kus meri kohtub jõega. Nii jõgi kui meri on ajaloolised
kaubateed. Kahjuks on aga linn juba pikemat alatähtsustanud jõge, mis
voolab läbi linnasüdame. Euroopa Arhitektide Nõukogu juhatuse liige
Indrek Näkk pidas parimaks kunstimuuseumi asukohaks Haapsalu maantee
mõttelist pikendust Siimu silla juures, sest just sellelt tänaseks
võsastunud poolsaarelt avanevad parimad vaated linnasüdame tornidele ja
ka merele. Samuti on asukoht ise väga hästi nauditav jahtklubi juurest,
reisisadamast ja Suursillalt.
Mitmed
kõnelejad eelistasid aga siiski Pärnu sadama Jannseni kaid, kust avaneb
majesteetlik vaade muulidele ja Pärnu lahele. Ka sellesse piirkonda
kunstimuuseumi rajamisel on väga kõrged nõudmised, sest siin asub meie
ärkamisaja häll - Jannseni ja Koidula kodu. Kunstimuuseum ei tohi
varjutada vaadet merele Koidula muuseumi juurest ning samas peaks uus
muuseum kerkima eriti väljapaistva arhitektuuriteosena kuna ta asub
Pärnu mereväravas, kõigi linna saabuvate ja lahkuvate aluste
vaatesektoris.
Värskust
ajurünnakusse tõi Eesti Arhitektide Liidu eestseisuse liige,
tegevarhitekt Jaak Huimerind, kelle arvates on muuseumi parim asukoht
Kontserdimaja vahetus läheduses. Huimerind eelistab kohta sama kai
ääres, kuhu loodetavasti kerkib peagi Läänemere Kunstisadam. Kui täpsem
olla, siis kai idapoolses otsas, kus praegu asuvad nõuka-aegsed
autogaraažid. Pärnut hästi tundva arhitekti arvates iga
uus avalikkusele suunatud hoone linnasüdames tugevdab organismi nimega
Pärnu linn. Pärnu Kunstikooli direktor Kristel Kallau sekundeeris
Huimerinnale, sest temagi arvates peaks kunstimuuseum-kunstikool
paiknema õpilastele võimalikult kättesaadavas kohas.
Kuigi
linnavalitsuse ja volikogu liikmed olid kutsutud tutvustama Linnagalerii
jaoks mõeldud Kunstihoone kavandit, mis peaks kerkima bussijaama
lähikonda, teisele poole Pikka tänavat, siis seda esitlust kahjuks
ei toimunud ja ajurünnaku algust vaatles vaid üks volikogulane. Küllap
on Pärnu raad aru saanud, et kunstihoone (kunstihall) ja kunstimuuseum
on kaks ise asja. Esimene on näitusemaja väljapanekute korraldamiseks,
teine aga vastavalt kehtivale muuseumiseadusele asutus, mis tegeleb
kunstiteoste kogumise, uurimise ja eksponeerimisega. Seega peavad
muuseumil olema nõuetele vastavalt vormistatud kollektisioon ja
rahvusvahelisel tasemel hoidlad. Muuseumis tehakse teadus- ja
haridustööd ning seal eksponeeritakse nii oma kollektsiooni kuuluvaid
kui teistest muuseumitest deponeeritud teoseid. Ajurünnakul Uue Kunsti
Muuseumis tuli avalikuks, et Eesti Arhitektide Liit ei toeta
linnavalitsuse otsust koondada kogu Pärnu linna kunstielu
Linnagaleriisse, paigutades see ilma ekspertidega arutamata
Kunstihoonesse ärikvartalis.
Lisaks
Uue Kunsti Muuseumi hoonele uue asukoha otsimisele oli kõne all ka uue
maja ruumiprogramm. Senised kogemused 600m2 ekspositsioonialaga hoonest
Esplanaadi 10 kõnelevad vajadusest ehitada vähemalt 1500 - 2000m2
suuruse näitusealaga, ca 1000m2 hoidla ja tööruumidega, 500m2
auditooriumiga (kinosaal), 100m2 kunstiraamatukoguga, 800m2
hariduskeskusega (kunsti- ja arhitektuurikool), ca 400m2 fuajee,
garderoob, kohvikuga, 100m2 video- ja
filmoteegiga, 100m2 administratsiooni ruumidega, 120m2 tehniliste
abiruumidega hoone. Ühtekokku on muuseumimaja netopind seega ca 4500 -
5000m2, mis tänaste ehitushindades teeb hoone maksumuseks ca 5 - 6
miljonit eurot. Hoone tuleks projekteerida selliselt, et seda saab
ehitada etapiliselt. Väga oluline on, et hoone ümber oleks ca 1 -
2 hektarit loodust või avatud ruumi suuremõõtmeliste
väliekspositsioonide jaoks.
Ajurünnakust jäid
kõlama järgmised mõtted:
- Pärnu linnasüdant tuleb
vaadata laiemalt kui vaid bussijaama, ärikvartali ja vanalinna
piirkonda. Olgugi, et Daugava on kordades laiem Pärnu jõest, tasub
eeskuju võtta Riiast. Rahvusraamatukogu ja pankade paigutamine
ajaloolisest vanalinnast läände jäävale Daugava vastakaldale annab
linnasüdamele uue ja suurjoonelise mõõtme ning võimaldab väärikalt
eksponeerida XXI sajandi ehituskunsti. Moodsa Pärnu arendamisel
tuleks järgida nende linnade kogemusi, kes on osanud jõge, järve või
merelahte kasutada linnasüdant siduva ja rikastava veepeeglina.
Nende linnade nimekiri tuleb väga pikk, alates Londonist,
Pariisist, Prahast ja lõpetades samale teele asunud Tartuga...
- Avades avaliku arutelu Pärnu
kunstimuuseumile parima asukoha leidmiseks loeme oluliseks kõigi
osapoolte kaasamist. Peame silmas Pärnu elanikke, kunsti- ja
ehituseksperte, kohaliku omavalitsuse ja riigi esidajaid. Iga
arvamus ja visioon on teretulnud.
- Kavandatav
muuseum ja selle ümber tekkiv ruum ei ole oluline üksnes turistidele
„turundatava“ monumentaalse maamärgina, vaid läbi eri programmide ja
tegevuste mõeldud ikkagi ka linnakodanikele, olles kohaliku
kultuurielu üheks väga oluliseks katalüsaatoriks ja rikastajaks.
- Siiani arutletud asukohad
pole kellelegi siduvad, kõigi vaatlusel olnud kinnistute omanikud
võivad olla kindlad, et nende omandit kaitseb Põhiseaduse § 32
(allpool). Tegemist on vaid linnaruumi teoreetilise mõtestamisega.
Soovime luua Pärnusse rohkem avalikku ruumi ja tuua siia rohkem
maailmakunsti ning tipparhitektuuri.
- Alustada läbirääkimisi Eesti
Arhitektide Liidu, Pärnu Linnavalitsuse ja Kultuurkapitaliga
rahvusvahelise arhitektuurikonkursi korraldamiseks, eesmärgiks leida
originaalseim ja samas Pärnu ning Eesti omapära kandev visioon Uue
Kunsti Muuseumile.
Täname
kõiki eksperte ja huvilisi, kes leidsid aega tulla Pärnusse 15 - 16.
augustil 2018, kes jagasid oma kogemusi ja visioone meiega.
SA Uue
Kunsti Muuseumi nõukogu liikmed:
Eda Tuulberg
Eleka Rugam-Rebane
Indrek Näkk
Jaan Elken
Kristel Kallau
Mark Soosaar
SA Uue Kunsti Muuseumi juhataja
Marie
Virta
17.augustil 2018 Pärnus
Eesti
Vabariigi Põhiseaduse § 32
Igaühe omand on puutumatu ja võrdselt kaitstud.
Omandit võib omaniku nõusolekuta võõrandada ainult seaduses sätestatud
juhtudel ja korras üldistes huvides õiglase ja kohese hüvituse eest.
Igaühel, kelle vara on tema nõusolekuta võõrandatud, on õigus pöörduda
kohtusse ning vaidlustada vara võõrandamine, hüvitus või selle suurus.
Igaühel on õigus enda omandit vabalt vallata,
kasutada ja käsutada. Kitsendused sätestab seadus. Omandit ei tohi
kasutada üldiste huvide vastaselt. |